Imprezy towarzysząceOrganizacja imprez - poradnik

Incentive – czy to się opłaca?

Wyjazdy typu incentive definiuje się jako rodzaj uznania,dla pracowników bądź kontrahentów po tym jak udało się zrealizować wcześniej zamierzone cele. Samo wypłacanie wynagrodzenia dzisiaj nie jest już wystarczające.

JAKIE ZAŁOŻENIA MUSI SPEŁNIĆ INCENTIVE?

Każda motywacja typu incentive powinna spełniać określone założenia:

Po pierwsze powinna być nagrodą dla pracownika za zrealizowanie celów przedsiębiorstwa bądź dla kontrahentów za udaną współpracę, z zyskiem dla obu stron. Kwestią istotną jest to, by nagroda była czymś wyjątkowym, o co warto zawalczyć. Tylko wtedy będzie ona wartościowa.

Nagroda po drugie powinna motywować osobę wyróżnioną w ten sposób do dalszej owocnej pracy na rzecz przedsiębiorstwa, a pozostałym uświadomić, że ich wysiłki nie pójdą na marne, ale tylko wówczas, jeśli dołożą wszelkich starań, by być najlepszymi w swoim fachu. Warto dodać, że wyjazdy  incentive mają tę zaletę, iż pozwalają z łatwością łączyć wiele elementów np. wypoczynek z rozrywką lub szkoleniem albo z rozmowami biznesowymi tudzież konferencją. Wszystko to zorganizowane w niecodziennej atmosferze np. podczas rejsu luksusowym statkiem lub w restauracji pod palmami, co dodatkowo może uprzyjemnić obowiązki.

Kolejnym celem jest zintegrowanie pracowników, czemu sprzyja nieformalna atmosfera, w jakiej się znajdują. Dodatkowo organizując wspólny wyjazd np. handlowcom i klientom firmy, można sprawić, że skróceniu ulegnie dystans pomiędzy nimi i łatwiej będzie im współpracować.

Niezwykle istotnym założeniem incentive jest marketing. Najogólniej rzecz ujmując chodzi tu przede wszystkim o generowanie korzyści finansowych dzięki takiemu wyjazdowi. Dodatkowo wyjazd incentive ma sens, kiedy zwiększa efektywność oraz przekładał się będzie na wydajność pracowników.

Na koniec warto także wspomnieć o lojalności, jaką zyskuje się po zorganizowaniu incentive. W pewien sposób klient, czy pracownik, dla którego przygotowuje się taką podróż, czuje się zobowiązany do utrzymania pozytywnych relacji z przedsiębiorstwem. Dodatkowo swoją markę można promować rozdając, a wcześniej przygotowując, gadżety z logo firmy. Warto także zadbać, by nazwa przedsiębiorstwa organizującego incentive prezentowana była w nietuzinkowy sposób podczas trwania całego wyjazdu.

KROK PO KROKU, CZYLI JAK ZORGANIZOWAĆ INCENTIVE?

Aby odnieść sukces i zrealizować założone cele trzeba zastanowić się przede wszystkim nad tym, dla jakiej grupy docelowej organizuje się intencive i od niej uzależnić jego scenariusz. Dobrą alternatywą będzie przygotowanie takiego programu, który zintegruje grupę, jeśli chodzi o incentive dla pracowników. Można przygotować zabawy typu team building lub połączyć wypoczynek i przygodę ze szkoleniem zawodowym lub rozmową biznesową.

Jeśli jest to kolejny wyjazd typu incentive, jakiego podejmuje się przedsiębiorstwo, warto zadbać o to, by scenariusz organizowanej podróży, był wyjątkowy i niepowtarzalny. Nie jest to nic trudnego, zważywszy na to, że agencje zajmujące się imprezami firmowymi gotowe są na przedstawienie i realizację ofert indywidualnych i jedynych w swoim rodzaju. Coraz częściej proponowane są klientom egzotyczne wyprawy np. Maroko, Kuba, Peru czy Indonezja z ogromną ilością różnorodnych atrakcji, nie tylko związanych z odwiedzanym miejscem i jego kulturą jak np. nauka kubańskiej rumby, wyprawa do historycznego miasta Inków na szczyt Cusco – Machu Pikczu, Off Road po bezdrożach Bali. Urozmaicić podróż motywacyjną można wybierając spośród całego wachlarza interesujących miejsc, atrakcji aktywnych np. zorbing, quady oraz zabaw integrujących, które pomagają w nawiązaniu nici porozumienia między pracownikami, eliminują zgrzyty między nimi oraz pozwalają na najbardziej odpowiedni podział obowiązków pomiędzy nimi, by zespół był możliwie najbardziej efektywny.

Kwestią kluczową jest budżet, jaki można przeznaczyć na organizację podróży. Kryzys finansowy, jaki nie ominął branży eventów, zmusił agencje trudniące się przygotowaniem wyjazdów typu incentive do stworzenia oferty interesującej, jednocześnie takiej, która nie nadwyręży finansów przedsiębiorstwa. Ważne jest, by taki wyjazd był niezwykle emocjonujący, by obfitował w wiele miłych wrażeń oraz nosił znamiona ekskluzywności, nie tylko ze względu na atrakcje, ale przede wszystkim na miejscowość, do której zamierza się zabrać wyróżnione osoby.

Na koniec warto zastanowić się, komu powierzyć organizację wyjazdu motywacyjnego. Najlepiej, jeśli ma się sprawdzoną w tym zakresie firmę. Jeśli nie, można poszukać informacji w Internecie na forach internetowych, które stanowią kopalnię wiedzy nie tylko o zaletach agencji, ale przede wszystkim o ich niedociągnięciach. Dobrym rozwiązaniem może być także wybór spośród profesjonalistów wchodzących w skład organizacji Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel. Więcej informacji na temat SOIT można znaleźć na stronie: soit.net.pl.

CZY TO SIĘ OPŁACA?

O popularności wyjazdów motywacyjnych w środowisku biznesowym decyduje przede wszystkim obniżenie kosztów związanych z utrzymaniem pracownika. Cena, jaką musi ponieść przedsiębiorca, może zamykać się w 1000 zł. Jednak są i takie oferty, które wiążą się z opłatami rzędu nawet 10000 zł. Kwota uzależniona jest od miejsca i długości wycieczki, ilości osób, wybranych atrakcji oraz oczywiście od firmy organizującej i jej renomy. Jednakże porównując wydatek związany z organizacją pojedynczego wyjazdu motywacyjnego np. z długoterminową podwyżką pracowniczą, można łatwo wykalkulować, że wyjazdy motywacyjne opłacają się firmom bardziej.

Wyjazdy motywacyjne wpływają na zwiększenie zysków przedsiębiorstwa, gdyż nagrodzony w ten sposób pracownik, którego praca została zauważona, dokłada jeszcze większych starań w swoich działaniach, licząc na kolejne nietypowe i niezapomniane sposoby gratyfikacji. W tym rozumieniu odpowiednio skonstruowany program podróży motywacyjnej to także sukces dla pracodawcy, gdyż sam się finansuje.

W świetle tego podróże motywacyjne stanowią modny sposób na zwiększenie wyników przedsiębiorstwa, ale nie tylko. To także doskonała metoda, by podnieść zapał załogi w stosunku do wykonywanych obowiązków oraz zmotywować ją do osiągania lepszych wyników. Daje także wspaniałą okazję do tego, by osoby wchodzące w skład zawodowego zespołu mogły się poznać i zacieśnić więzy. Sprzyja to pozytywnej atmosferze w pracy, natomiast sam pracodawca zyskuje niezbędną wiedzę o osobowościach, z którymi współpracuje, co w dalszej kolejności wpłynąć może na wyłonienie lidera grupy i np. mieć przełożenie w awansie. Często bowiem anonimowo w wyjazdach motywacyjnych biorą udział specjaliści ds. zarządzania zasobami ludzkimi lub psycholodzy. Dlatego też specyfiką tej formy gratyfikacji jest pozorna sytuacja swobody uczestników. Sam wypoczywający z kolei ma możliwość sprawdzenia swoich możliwościach w niecodziennych okolicznościach. Przede wszystkim zaś służą odpoczynkowi i nabraniu sił do dalszej, bardziej efektywnej pracy. Oprócz tego wyjazdy motywacyjne stanowią narzędzie, niezbędne w czasach kryzysu na rynku, którego pracodawca może użyć, chcąc pokazać pracownikowi, że ceni go i ważne są dla niego jego umiejętności. Tym samym zyskuje jego zwiększoną lojalność w stosunku do firmy, wdzięczność oraz entuzjazm. Poza tym wpływa także na kreatywność nagrodzonych w ten sposób pracowników.

Forma gratyfikacji jaką są wyjazdy motywacyjne to bez wątpienia doskonałe narzędzie w ręku pracowników Działu Kadr. Zwiększają bowiem nie tylko zyski przedsiębiorstwa, ale także zaangażowanie nagrodzonego pracownika. Ponadto rosną także morale całej załogi, która zaczyna dostrzegać istotę swoich ponadprzeciętnych działań i wzmożonej kreatywności. Dzięki wprowadzeniu turystyki motywacyjnej można poprawić wizerunek siebie jako przedsiębiorcy oraz swojej działalności w oczach zatrudnionych osób. Wszystko to składa się na zdrową rywalizację oraz pozytywną atmosferę w pracy, bo zmotywowani i zadowoleni pracownicy są kręgosłupem przedsiębiorstwa i jego największą wartością.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *